De Wetenschap

Hoe lang kan/mag je na een burn-out niet werken?

Aantal dagen niet werken burn-out

Wanneer kan ik weer werken? De lange weg naar herstel

Je bent burn-out, maar wat nu? Hoe lang duurt het precies voordat je weer terug aan het werk kan? Het liefst wil je morgen weer aan het werk, maar je lichaam werkt gewoon niet mee. Ben je na een paar dagen rust of een lange vakantie weer in staat om het oude werk weer op te pakken? Het antwoord is een keiharde nee. Als je burn-out bent dan zit je een lange tijd thuis, ben je niet in staat om te werken en zul je zeker het eerste jaar een lage kwaliteit van leven hebben.

 

Aantal dagen ziek bij volledig burn-out

Ik kan het helaas niet mooier maken dan dat het is. Stel jij bent volledig burn-out dan ben jij volgens Arboned gemiddeld 243 dagen ziek thuis. De eerste maand van deze 243 dagen ben je tot niets in staat en werken is dan ook totaal niet aan de orde. Je hebt in deze periode veel fysieke en mentale klachten wat vaak 24/7 blijven aanhouden en het leven is echt geen pretje meer. Pas na de eerste 3 maanden ga je beginnen met werken op therapeutische basis. Dit houdt in: Het werk wat je verricht moet het herstel bevorderen. De ervaring leert dat dit vaak niet het geval is. Je begint meestal met 2 keer 2 uur te werken in de week en bouwt dit langzaam op. Na een jaar voel je je pas een beetje beter en je hebt in totaal 2 jaar nodig om volledig te herstellen.

 

Het schiet maar niet op. Wat als herstel langer duurt?

In grote lijnen heb je dus het eerste jaar nodig om je enigszins beter te voelen en na 2 jaar mag je hopen dat je volledig hersteld bent. Maar dit is gemiddeld genomen. Het kan ook zo zijn dat je na 1 jaar nog steeds niet in staat bent om te werken. Vaak is er dan sprake van psychisch lijden, trauma’s, conflicten of andere ingrijpende levensgebeurtenissen die een rol spelen. Je kunt bijvoorbeeld niet herstellen als jij je oude baan totaal niet meer leuk vindt, maar dat je daar wel je uren probeert op te bouwen. ‘You can’t find your happiness in the same place you lost it’. Dr. Geri Puleo ziet dat mensen met een burn-out vaak niet alleen hun baan opzeggen, maar zelfs de hele sector waarin ze omgekiept zijn vaarwel zwaaien.

 

De gouden tip bij herstel: Luister naar je lichaam

Luister naar je lichaam! Hiermee bedoel ik luister naar je klachten. Op het moment dat deze heftiger worden, dan ben je weer te hard van stapel gelopen en moet je rusten. Zie het als een rookmelder. Waar je deze eerst heel licht hebt afgesteld omdat je veel dingen kon verdragen moet je het nu scherp afstellen en bij elk beetje rook maatregelen treffen. Probeer de hele dag door te voelen hoe het staat met je klachten. Worden ze erger? Dan moet je plat liggen en rusten! Ga je door, dan zullen de klachten heftiger worden en duurt het alleen maar langer. Geduld, loslaten en jezelf overgeven is iets wat een burn-out je zal leren. Je kunt je ook vastklampen aan je trots je constant verzetten, maar je zal er niets mee opschieten.

 

Wil je weten of je overspannen bent of echt burn-out? Lees dan hier verder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *