De Wetenschap

Hoe voorkom je een burn-out – Wat je wel en niet moet doen

hoe voorkom je een burn-out ontspannen vrouw

Wil jij gewoon blijven werken, leuke dingen blijven doen en je gelukkig voelen? Dan wil je zeker niet burn-out raken. Want doe je dat wel. Dan kun je werk, plezier en geluk wel gedag zwaaien. Maar hoe voorkom je een burn-out? Dat kan ik heel simpel aan je uitleggen. Hier is wat je juist NIET en juist WEL moet doen.

Wat moet je juist niet doen

Het is nog best lastig om burn-out te raken. Maar het lukt tegenwoordig steeds meer mensen. Bekijk het filmpje en dan weet je in ieder geval wat je juist NIET moet doen als je een burn-out wil voorkomen.

  1. Neem geen pauzes
  2. Doe al het werk zelf en laat niemand je helpen
  3. Als jij een mindere dag hebt, vraag dan niet om hulp
  4. Eet ongezond
  5. Zorg dat je ook thuis geen rust neemt
  6. Multitask zoveel als je maar kunt
  7. Besteed al je tijd zo effectief mogelijk
  8. Blijf veel piekeren
  9. Houd geen rekening met een gezond slaapritme
  10. Vermijd plezierige activiteiten
  11. Uit je gevoelens niet en krop alles op
  12. Vermijd wandelen in de natuur
  13. Kijk zoveel mogelijk op je smartphone

Als je kijkt naar de hoofdpersoon in het filmpje kun je zeggen dat deze man een lage kwaliteit van leven heeft. Hij heeft geen plezier, rust nooit en is alleen maar aan het werk. Helaas zijn jij en ik steeds sneller geneigd om voor dit leven te kiezen. Dit ligt aan de prestatiecultuur in ons land en hierdoor komt een burn-out steeds vaker voor.

Hoe voorkom je juist wel een burn-out?

Je kunt een burn-out makkelijk voorkomen door rekening te houden met je mentale en fysieke behoeftes. Deze behoeftes kun je terugvinden in de mentale schijf van vijf.

  1. Maak tijd vrij om leuke dingen te doen. Je leeft niet alleen om te werken.
  2. Zorg dat je tussen de activiteiten door goed rust. Geef je hersenen even tijd om alle informatie die ze hebben gekregen te verwerken. Zo raken ze niet overspannen.
  3. Sport minimaal 150 minuten per week. Sporten is een van de beste manieren om stresshormonen in het lichaam af te breken.
  4. Eet over het algemeen gezond.
  5. Zorg voor echte connectie. Hoe gaat het nu ECHT met je? Waar ben je onzeker, bang of ontevreden over. Bel die vriend op, stel je kwetsbaar op en vraag om hulp als het even tegen zit. Een potje janken is ook een uitstekende manier om stresshormonen uit je lichaam te krijgen.

Je hoeft echt niet met de handrem op te leven om een burn-out te voorkomen. Neem tussen al je activiteiten genoeg rust en dan zul je zien dat het lichaam heel snel herstelt van stress. Acute (tijdelijke) stress is namelijk gezond voor je. Langdurige stress daarentegen zorgt ervoor dat je lichaam langzaam uitvalt.

Hoe voorkom je een burn-out – voor experts

Voorkomen is beter dan genezen. Als jij burn-out raakt dan heb jij gemiddeld 243 dagen nodig om weer terug aan het werk te gaan en je hebt geen energie om leuke dingen te doen. Wil je dit voorkomen? Maak eens een afspraak met een stress specialist of volg eens een stress workshop. Het kan je helpen om een burn-out te voorkomen en het is ook nog eens leuk om te doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *