De Wetenschap

Last van een opgejaagd gevoel? Pas op voor een burn-out!

opgejaagd gevoel rug

Last van een opgejaagd gevoel? Je bent niet de enige!

Een opgejaagd gevoel komt vaak voort uit stressklachten. Volgens het RIVM heeft 13% van Nederlandse werknemer last van een burn-out. Vaak vinden we het lastig om nee te zeggen, en nemen die extra taak op ons om anderen niet teleur te stellen. Een burn-out kan ook voorkomen als gevolg van het gebrek aan vrije tijd. We geven onszelf dan geen kans om even afstand te nemen van onze dagelijkse verantwoordelijkheden. Daarnaast heeft onze werkomgeving heeft veel invloed op ons stressgehalte. Zo kunnen continue prestatiedruk, een slechte sfeer op de werkvloer, en een mismatch tussen onze persoonlijkheid en de organisatie een burn-out veroorzaken.

 

Het (h)erkennen van burn-out

Een opgejaagd gevoel, lichamelijke uitputting, concentratieproblemen, faalangst, woede, piekeren, en pijnklachten zijn volgens de GGD allemaal signalen dat je wel eens een burn-out kan hebben. Het opgejaagd gevoel wordt meestal omschreven als een onbehagelijk gevoel van tintelen. Meestal wordt dit het eerst opgemerkt in de rug. Het vreemde gevoel van spanning zorgt er voor dat jij je rusteloos voelt en dat je niet lekker in je vel zit. Veel mensen weten dat deze verschijnselen een teken kunnen zijn van een burn-out, maar werken ondanks deze symptomen stug door totdat ze simpelweg niets meer kunnen. Bizar eigenlijk, want als je 39 graden koorts en een heftige neusverkoudheid hebt, ontken je toch ook niet dat je misschien wel een griepje onder de leden hebt? Toegeven dat je een burn-out hebt brengt voor veel mensen schaamte met zich mee. Ze willen niet gezien worden als zwak of aanstellers en proberen daarom hun problemen liever te verbergen.

 

Het negeren van stressverschijnselen is gevaarlijk!

Het is echter erg belangrijk om iets te doen aan jouw opgejaagde gevoel en andere stressverschijnselen. Een burn-out brengt schadelijke langetermijngevolgen met zich mee. Het verhoogt het risico op hart- en vaatziekten, en kan de cognitieve functies zoals het werkgeheugen en reactiesnelheid verminderen. Niet te spreken over de impact die het langdurig thuiszitten op je sociale leven kan hebben. Heb jij last van burn-out verschijnselen? Dan kan je dus het beste zo snel mogelijk jouw probleem aanpakken.

 

5 praktische tips bij een burn-out

1. Geef toe dat stress je soms te veel wordt

Door bijvoorbeeld jouw gedachten te delen met mensen in je omgeving, of ze op te schrijven, kan je de druk verlichten. Daarmee kunt u niet direct het gehele probleem oplossen, maar wel stappen nemen om het gevoel van opgejaagdheid te verminderen.

 

2. Zet stressvolle bezigheden op een laag vuurtje

Als je niet meer productief kan zijn, is het belangrijk bepaalde bezigheden even op pauze te zetten. Je kunt dan meer tijd besteden aan activiteiten die jou ontspanning geven. Zolang je duidelijk communiceert wat jouw beweegredenen zijn, zal je zien dat mensen hier begripvol op reageren. Neem gewoon even wat gas terug.

 

3. Blijf in beweging

Lichaamsbeweging helpt bij het verminderen van stressklachten en is ook nog eens goed voor de conditie. Zelfs als je last hebt van lichamelijke uitputting, kan een korte wandeling alleen maar goed voor je zijn. Ga alleen niet enorm fanatiek sporten! Doe je dat wel, dan maakt je lichaam alleen maar meer stresshormonen aan.

 

4. Achterhaal de oorzaken en mogelijke oplossingen van jouw stress

Door hierover met anderen te praten, krijg je vaak nieuwe inzichten. Als je een overzicht hebt van de factoren die jouw burn-out beïnvloeden, kan je ook naar oplossingen toe werken. Op deze manier kan je stressvolle situaties die jou veel energie kosten vermijden.

 

5. Breng jouw oplossingen in de praktijk

Ten slotte kan je proberen om jouw verantwoordelijkheden weer op te pakken, en de bedachte oplossingen in de praktijk te brengen. Dat kan ook betekenen dat je moet stoppen met bepaalde activiteiten, als deze te veel stress veroorzaken. Probeer geluk niet te vinden op de plek waar je het verloren hebt!

Kom je er zelf niet uit? Laat mij je helpen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *