De Wetenschap

Slecht slapen bij stress oplossen met deze 7 tips

slecht slapen bij stress

Het einde van de dag is eindelijk aangebroken. Je stapt doodmoe in bed hopend op een goede nachtrust. Maar ondanks dat je zo moe bent val je maar niet in slaap. Als het uiteindelijk dan toch gelukt is word je ook nog eens een paar keer in de nacht wakker. Zelfs een uur voordat de wekker gaat word je wakker en het lukt je maar niet om terug in slaap te vallen. Slecht slapen komt vaak voor bij stress. Zelfs als je doodmoe bent zullen stresshormonen als cortisol en adrenaline ervoor zorgen dat jij wakker blijft en gaat piekeren. Herken je dit? Dat heb ik 7 simpele tips om je hierbij te helpen.

1. Creëer een slaaproutine

Je lichaam houdt van regelmaat en routine. Zorg daarom voor een duidelijke ritme. Wil jij om 7 uur opstaan? Zorg dan dat jij je elke avond om 10 uur gaat klaarmaken om te slapen zodat je om 11 uur in je bed ligt. Gebruik dan na 10 uur geen elektronische apparaten meer. Als je dit structureel volhoudt dan gaan je oogleden automatisch hangen rond de klok van 10. Wijk in het weekend ook niet te veel af van dit schema. Zo weet je lichaam waar het aan toe is.

2. Gebruik je bed alleen maar om in te slapen

Tegenwoordig gebruiken we het bed niet alleen meer voor te slapen. Vaak checken we onze laatste berichten op onze telefoon, tablet of laptop. Dit wil je zien te voorkomen. Want als jij in bed ligt moet je lichaam weten dat het tijd is om te rusten. Als je op dat moment gaat werken, appen of een serie gaat kijken dan wordt het moeilijker om snel in slaap te vallen. Daarnaast verstoort het blauwe licht van de apparaten de aanmaak van melatonine. Dit is het slaaphormoon wat je juist nodig hebt om in slaap te vallen. Dus laat je smartphone één uur voor het slapen liggen!

3. Mediteer voor het slapen

Pieker jij vaak in bed? Dan is het handig om te mediteren voor het slapen. Hierdoor verdiep jij je ademhaling wat je lichaam ontspant. Daarnaast leer je ook om met die oneindige stroom van gedachtes om te gaan. Weet je niet hoe mediteren in zijn werk gaat? Kijk dan eens op Headspace. Het is een app die je helpt met meditatie en mindfulness op een wetenschappelijk en leuke manier.

4. Laat die avondsnack achterwege

Als jij nog even snel wat eet voor het slapen gaan zul je merken dat je minder snel in slaap valt. Dit is ook heel logisch. Want je lichaam is nog aan het werk met het verteren van het voedsel. Daardoor kan het moeilijker in de ruststand komen. Probeer dus één uur voor het slapen niets te eten.

5. Neem een warme douche

Waar een koude douche je wakker en alert houdt maakt een warme douche je lekker rustig en slaperig. De warmte van het water zorgt er namelijk voor dat je spieren ontspannen. Een perfect ritueel wat je voor het slapen kunt uitvoeren.

6. Houd een stressboekje bij

Er is een reden waarom je stress hebt. Het is belangrijk om deze reden te onderzoeken zodat je deze kunt oplossen. Het bijhouden van een stressboekje kan hierbij helpen. Als je midden in de nacht wakker wordt kun je dit stressboek gebruiken om de piekergedachten van je af te schrijven. Je zult merken dat je meer rust in je hoofd krijgt door het alleen al van je af te schrijven.

7. Achterhaal waarom je stress hebt om zo het slechter slapen op te lossen

Slecht slapen door stress is een burn-out verschijnsel wat je serieus moet nemen en snel wilt oplossen. Er is namelijk een reden waarom die stresshormonen in je lichaam blijven. Wat baart jou grote zorgen ? Waar ben je bang voor? Waar kan je niet meer tegen? Pas als je achterhaald hebt wat jouw stress veroorzaakt kun je eraan werken. Als je dit doet dan zul je ook beter slapen. Praat eens met een vriend over wat je dwars zit. Mocht je er niet uit komen dan mag je mij altijd een berichtje sturen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *